Online veilingen en deal sites in de reisbranche

mei 21, 2011

Ze springen als paddestoelen uit de grond, maar welke zijn er en zijn ze wel allemaal even succesvol? En hoe zit het met de businesscase? Valt er geldt te verdienen? Online veilingen worden gelanceerd naar het model van de absolute marktleider vakantieveilingen.nl. Ook de relatief nieuwe dealsites spelen in op "last-minute" plezier en fun en volgen wederom vakantieveilingen en Groupon.

Welke zijn de online veilingsites en hoe doen ze het?

Vakantieveilingen.nl van marktleider Emesa doet het vooralsnog fantastisch en houdt vast aan het principe "Alle veilingen in een (sub) categorie op 1 pagina. Inmiddels lopen er circa 2.000 veilingen per dag (!) in doorlooptijden die soms niet langer duren dan 10-14 minuten. Een ongelooflijk resultaat. Blijft wel altijd de vraag hoe een startprijs van EUR 1 mogelijk is en waar die rare sprongen naar het niveau van de "minimumprijs" vandaan komen. Dat lezen we wellicht nog eens een keer in een biografie.

Hotelkamerveiling.nl is de tweede grote speler in de markt. Ik denk dat ze het slim hebben aangepakt door juist bewust te kiezen voor een niche markt en niet vakantieveilingen.nl te kopieren. Je verhaal naar zowel aanbieder als consument is kristalhelder: Je veilt hotelkamers. Voor veel hotels - klein en groot - is deelname een aantrekkelijke optie, immers elke kamer die niet bezet is kost geld, dus elke bezetting helpt de vaste kosten te dekken. Hotelkamerveiling heeft ook slim ingespeeld op de "EUR 1,00" startprijs door zowel EUR 1 als hogere startprijzen te gebruiken.

En dan zijn er de relatief kleine en nieuwe aanbieders. De Biedfabriek heet inmiddels veilingreus en hanteert als enige een ander model, namelijk bieden op afslag. Kortom: Een aflopende prijs naar de eindtijd van de veiling toe. Of dat werkelijk succesvol is, vraag ik mij af. Je moet wachten tot het laatste moment; er is geen biedgeschiedenis zichtbaar. De afhandeling van de veiling en de betaling geschiedt rechtstreeks met de aanbieder. Wellicht hanteert de Biedfabriek een vaste abonnementsprijs voor deelname.

Dinerveiling.nl en Uitstapjesveiling.nl doen vermoeden dat hier bewust gekozen is voor niche markten. Inmiddels zijn beide URL's hetzelfde en bieden ze hetzelfde aanbod. Ik blijf me ook afvragen hoeveel restauranthouders nou werkelijk elke dag veilingen gaan plaatsen. Bovendien is er geen biedgeschiedenis te zien tenzij geregistreert en ingelogd, is de veilingtijd voor een dinertje erg lang, verandert het hoogste bod nauwelijks en is de businesscase gebaseerd op dezelfde "administratiekosten" als vakantieveilingen.nl. De vele banners en weinig tot niets opleverende Google Adsense banners, doen vermoeden dat het (nog) niet echt draait.

Reisveiling.nl heeft als payoff "De laagste prijs voor de mooiste bestemmingen". Op het eerste gezicht ziet de site er mooi en indrukwekkend uit. Men stelt circa 55 veilingen per dag te doen (2010), maar op een gemiddelde dag zie ik doorgaans niet meer dan 3-5 veilingen online met een 0 biedingen. Het grootste probleem hier is echter de combinatie van aanbod en prijs. Deze reizen zijn simpelweg te duur en het prijsverschil van 10%-15% op een reis (startprijs veiling) is te klein. Als ik met gezin van 4 een 22-daagse reis naar het Verre Oosten wil maken en het kost om me en nabij de EUR 8.000 - EUR 12.000 dan ga ik dat niet boeken via een veiling. Biedt het dan aan als een last-minute via de reguliere website inclusief de service die ik voor deze prijs verwacht.

Dan is er nog biedenboek.nl waar ik alleen al op basis van de uitstraling afhaak.

Welke deal sites zijn er zoal?

De deal sites zijn relatief nieuw. Over het algemeen bevallen ze goed door de focus op eenvoud en een  duidelijk en aantrekkelijk geprijsd aanbod. Eigenlijk is het idee afkomstig van de populaire 1 deal per dag website iBood. Een van de grootste speler is natuurlijk Groupon dat in Nederland vooral bekend is geworden onder de naam MyCityDeal. Woon je in een dorp, dan valt er weinig te halen.

Emesa is actief met ActievandeDag.nl die met 70.000 boekingen in 2010 flink aan de weg timmert. Leuk is de dagindeling als menu optie, waarmee je meteen "gewonnen veilingen", "aankomende veilingen" en "lopende veilingen" (namelijk de dag zelf) afdekt. Slim is vooral dat de dag actie door velen geboekt kan worden. Dus niet 1 veiling, 1 winnaar, maar 1 aanbieding meerdere malen verkopen.

Boekvandaag.nl is dan alweer redelijk gecompliceerd qua inrichting. Het principe is vrijwel gelijk, maar boekvandaag biedt meerdere aanbiedingen per dag aan. De focus ligt op prijs-kwaliteit en toch zeker ook op diversiteit.

Travelbird.nl is wat mij betreft de winnaar in de categorie eenvoud. Heerlijk simpele website met slechts een actie per dag die wel door meerdere mensen geboekt kan worden.

Businesscase

Ik geloof niet dat als je als derde partij aan veilingen begint, kortom, als je het platform "faciliteert" dat er veel en makkelijk geld te verdienen is. Aan de ene kant heb je de veilingaanbieder. Deze mag zelf zijn aanbod online zetten. Dat kost tijd en moeite. Als je als aanbieder een paar keer een veiling online hebt gezet en er wordt niet geboden of je minimumprijs wordt niet gehaald, dan haak je snel af. Als facilitator moet je dan zorgen voor voldoende "traffic" en traffic kost geld.

Faciliteren betekent wat mij betreft dat je het als "facilitator" zelf regelt voor de aanbieder. Het gaat er toch om dat je de aanbieder een "extra verkoopkanaal" aanbiedt, via welke de aanbieder de mogelijkheid krijgt om "dynamic pricing" in te zetten; via verschillende kanalen hetzelfde aanbod tegen verschillende prijsstellingen wegzetten.

Daarbovenop is de echte businesscase voor de aanbieder volgens mij "exposure"! Wie kent niet een van de eerste aanbieders die in zee is gegaan met vakantieveilingen.nl: De zwaluwhoeve in Harderwijk. De prijzen zijn zo laag, dat er nauwelijks sprake is van enige marge. Als je kijkt naar vakantieveilingen.nl is het aanbod en de veilingtijd van de objecten inmiddels stevig gegroeid en de veilingtijd flink ingekort. Het grote aanbod - circa 700.000 veilingen per jaar in 2010 - gecombineerd met het grote aantal bezoekers - circa 3 miljoen per maand / 100.000 per dag! - zorgt voor een businesscase die werkt dankzij de aantallen. Immers 700.000 x EUR 4 administratiekosten is toch al EUR 2.8 miljoen omzet, los van de verkoopmarges en advertentiekosten.

Kijken we naar hotelkamerveiling.nl dan betaal je al EUR 7,50 administratie- of veilingkosten. Ruim voldoende inkomsten als je het vermenigvuldigd met het aantal veilingen.

Concluderend

Voor vakantieveilingen.nl klonen zie ik het somber in. Alleen in de niche en als je als facilitator van het platform in de branche werkzaam bent (kortom: bovenop het aanbod zit) zijn er nog kansen. Technische innovaties zijn daarbij niet het antwoord. Hou het gewoon heel simpel.

Zelf kijk ik vooral reikhalzend uit naar initiatieven in andere branches, met name retailers die jaarlijks of per seizoen met 20-30% magazijn voorraden blijven zitten, hebben volgens mij potentie.

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep