Eijkelkamp vernieuwde website 2014

mrt 6, 2014

Een project volgens het boekje zou je het kunnen noemen.

Het proces

Voor de zomer van 2013 zijn we gestart met het ontwikkelen van prototypes en via sessies met betrokkenen en directie is daar een definitief prototype uit voortgekomen.

Dit prototype is vervolgens voorgelegd aan een geselecteerde groep testpersonen bestaande uit interne medewerkers, externe leveranciers, distributeurs en een aantal personen zonder enige affiniteit met het bedrijf.

De opmerkingen en bevindingen zijn in de zomer verwerkt tot een definitief prototype, waarna een ontwerper het geheel mooi aangekleed heeft.

De business logica, het slicen van templates naar HTML en CSS, Javascript etc en het opbouwen van de nieuwe site werd na de zomer afgerond. Bestaande content is geimporteerd. We hebben namelijk te maken met 6 talen en circa 2500 pagina's.

Van december tot februari zijn de 'content puntjes-op-de-i' gezet en kon de website online.

Responsieve website en shop

Een van de belangrijkste wensen is het beschikbaar maken van alle content over alle mogelijke platformen en hardware onafhankelijk. Kortom: Geen app of zo, maar gewoon een responsieve oplossing voor tablets, smartphones en Web/PC gebruik.

Producten centraal

Gekozen is voor een structuur en formaat waarbij de producten en productgroepen centraal staan zodat een gebruiker snel en makkelijk via browsen of zoeken een product kan vinden. De producten worden weergegeven in lijsten en zijn tevens horizontaal te organiseren via applicaties van het product.

De weergave van producten kan zowel in 2 kolommen als in lijsten getoond worden.

Homepage banner en slides

Voor de homepage is wederom gekozen voor een simpel systeem waardoor de klant direct via het CMS 'banners' kan plaatsen zonder tussenkomst van een reclame bureau. Je selecteert een foto, geeft de titel op, een wervende 'teaser'-tekst en een naam voor de button.

Zoeken en vinden

Een van de belangrijkste verbeteringen is de indexering van de content waardoor men makkelijker, sneller en gerichter kan zoeken. In vroege User acceptance Tests bleek dat de meeste test personen de voorkeur gaven aan het gebruik van de zoekbalk. Daarbij werd vastgesteld dat veel 'bestaande klanten en distributeurs' vooral willen zoeken en vinden op basis van artikel codes. Ook de weergave van resultaten is verbeterd met thumbnail, titel en artikelcode!

Aansluiting op de webshop

De volgende stap in het proces is het aansluiten en omsluiten van backoffice data waarmee de producten via webservices 'verrijkt' worden met prijzen en voorraden, zodat men in de nabije toekomst niet alleen producten kan vinden maar ook direct online bestellen.

Na oplevering werden we blij verrast met champagne en gebak!

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep