Zoekmachine positionering begrijpbaar uitgelegd

aug 12, 2010

Een eenmalig of continue proces?

Zoekmachine positionering is geen eenmalig proces. Zoekmachine giganten zoals Googoel wijzigen steeds procedures in hun zoekalogaritmes. Dat betekent niet dat je de ene dag op 1 staat en de volgende dag opeens op positie 40, maar het betekent wel dat je toch zeker maandelijks je posities moet (laten) controleren.

Wat betekent zoekmachine positionering eigenlijk?

SEO, SEA en nu zoekmachine positionering.

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en heeft toch vooral betrekking op het technisch optimaliseren van de website, webshop of webapplicatie. Hieronder valt onder andere:

  • Schone .html URLs
  • Nette Pagina & Browser titels
  • W3C (World Wide Web Consortinium) standaarden voor o.a. html & css, zeg maar “nette code”

SEA staat voor zoekmachine advertising ofwel het gebruik maken van advertenties in zoekmachines en aanverwante portal sites. Denk daarbij aan het adverteren op Google met Google AdWords of zelfs het adverteren op Facebook (rechterkant) en Linkedin (rechterkant).

Zoekmachine positionering is eigenlijk een meer omvattende term, waarbij vooral gekeken wordt naar content, zoekwoorden of combinatie woorden waarmee u gevonden wilt worden, de concurrentie analyse rond deze zoektermen en vervolgens het advies voor het wijzigen en optimaliseren van de website.

Advies in zoekmachine positionering

Afhankelijk van de staat van uw website kan het advies gaan van:

  • Nieuwbouw van de site als deze al struikelt bij zoekmachine optimalisatie.
  • Het aanpassen van bepaalde pagina’s op inhoud of
  • Zoals veelal “gespecialiseerde bureaus” het graag zien, het aanmaken en plaatsen van speciale “landingspagina’s” in de bestaande look & feel.

Nog even wat terminologie

Trefwoorden: Het woord maar tegenwoordig veel vaker de woord combinatie waarop u gevonden wilt worden.

Voorbeeld:

U legt zwembaden aan. Adverteren of gevonden worden op “zwembad” is dan niet erg slim.

Beter zal zijn: “zwembad aanleggen”, “zwembad bouwen en onderhouden”

Dit geldt ook als u wilt adverteren.

Conversie: Als je via een zoekmachine gevonden wordt, is er sprake van een bezoeker. Conversie gaat nog enkele stappen verder. Uw website is zodanig ingericht dat de bezoeker vindt wat hij zocht en op de een of andere manier contact opneemt met het bedrijf of een bestelling plaatst (in het geval van een webshop of webapplicatie)

Meer informatie over adverteren via Linkedin

Meer informatie over werkwijze zoekmachine positionering

Neem contact op voor meer informatie

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep