Valkuilen en tips voor een professionele website

mrt 5, 2009

De belangrijkste valkuilen en hoe deze te voorkomen:

Valkuil 1: implementeren zonder analyse

Het is zo verleidelijk. Je hebt een idee voor een website en je wilt zo snel mogelijk resultaat. Internet software is toch gratis, dus je schakelt een handige vent in de buurt in of het webbedrijfje van de zoon van je zwager. Gaandeweg maar vaak ook pas achteraf, begin je na te denken over wat je nu precies wilt en wat je de bezoeker wilt presenteren.

Tip : Eerst bepalen wat je doelgroepen zijn en met wat voor doel deze doelgroepen op je website terecht zullen komen. Socofi helpt u graag verder, waarbij we o.a. fictieve bezoekers ontwikkelen van je website, met als uitgangspunt "de bezoeker centraal".

Valkuil 2: zoekmachine optimalisatie (SEO) na de implementatie

Je hebt veel aandacht besteed aan het uitwerken van je nieuwe website en de implementatie is bijna afgerond. Maar hoe gaan die beoogde bezoekers je vinden? Je gaat op zoek naar informatie over zoekmachine optimalisatie en komt erachter dat de onderliggende techniek en de content op de site eigenlijk niet voldoende zoekmachine vriendelijk zijn.

Tip : Houd vanaf het begin rekening met zoekmachine optimalisatie. De technische implementatie is belangrijk bij het vindbaar maken van je website, dus gebruik je een webbouwer als Socofi met een stae-of-the-art CMS en verstand van zaken.

Tip: Content is zeer belangrijk. Denk na over de zoekwoorden en gebruik die bij het opzetten van je navigatiestructuur, het kiezen van menu benamingen en het schrijven van teksten.

Valkuil 3: geen (bruikbare) statistieken beschikbaar

Hoeveel bezoekers krijgt je site? Waar komen ze vandaan? Hoe hebben ze je gevonden? Kortom: Zonder goede statistieken ben je totaal blind en kun je niet bijsturen.

Tip: Zorg dat je direct een goede statistiekentool integreert in de website. Bij Socofi gebruiken we standaard zowel AwStats als Google Analytics. Bij de implementatie houden wij tevens rekening met het meten van doelconversies, dus zorgen we ervoor dat stappen afzonderlijke URLs hebben, zodat we kunnen meten en weten waar een bezoeker eventueel afhaakt.

Valkuil 4: gebruiksvriendelijkheid (= usability) onvoldoende prioriteit geven

Je hebt goed nagedacht over je doelgroepen en doelstellingen. Ook met zoekmachine optimalisatie is rekening gehouden. Bezoekers weten je website te vinden en ze lijken er te kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Maar toch blijkt uit de website statistieken dat veel mensen voortijdig de website verlaten (oftewel het weigeringspercentage is aan de hoge kant) en je conversiedoelstellingen worden niet gehaald. Verder is het aantal terugkerende bezoekers lager dan verwacht. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Ervan uitgaande dat er geen technische problemen zijn, is de kans aanwezig dat de opzet van de website toch niet zo gebruiksvriendelijk is als je zelf dacht.

Tip : Als bedenker van de site raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt. Ook onze eigen nieuwe website ontkwam niet aan een licht redesign en andere indeling, nadat een aantal bevriende kennissen ermee moesten werken. Laat nen aantal opdrachten, en je krijgt al snel een aardig beeld van waar eventuele pijnpunten zitten. Film de testsessies eventueel, zodat belanghebbende in een andere ruimte kunnen meekijken. Je zult versteld staan van de problemen waar nieuwe gebruikers tegenaan lopen en het levert gegarandeerd een aantal verbeterpunten op.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep