Usability en Online formulieren

mei 5, 2009

We onderscheiden een groot aantal soorten online formulieren, waaronder:

  • het bestelproces van een webshop
  • een informatie aanvraagformulier
  • aanmelding voor een applicatie
  • gebruik van rekenmodules

Het probleem: Gebruikers haken af

  • Mensen houden niet van formulieren invullen. We vullen formulieren in om een ander doel te bereiken
  • Op internet willen we direct geholpen zijn. We zijn sneller verveeld of geïrriteerd
  • Net als in de offline wereld zijn we online niet allemaal even bedreven met computers en internet

Kortom: Maak het de gebruiker zo makkelijk mogelijk en maak het vooral niet te lang. Meer informatie kun je altijd later opvragen.

Voorbeeld

Met onze webshop software hoef je niet meer eerst te registreren. De session cookie voegt gaandeweg de informatie over factuur- en verzendgegevens - die de gebruiker de eerste keer toch moet achterlaten - aan bij het profiel.

Meest voorkomende problemen

1. Praktische hanteerbaarheid van het formulier, waaronder te hoge beveiliging van het formulier

2. Begrijpelijkheid van het formulier, waaronder

  • Bij elkaar horende elementen staan te ver uit elkaar
  • Het taalgebruik of de gevraagde informatie sluit niet aan bij het kennisniveau van de bezoeker
  • Er is geen toelichting bij het veld of de toelichting staat te ver weg van het veld
  • De tekst op de knoppen communiceert niet wat er gebeurt nadat erop geklikt wordt
  • Bij rekenmodules: Als het even duurt voordat het formulier verzonden is, komt er geen melding van wachttijd in beeld.
  • Er wordt geen duidelijke bevestiging gegeven dat het formulier correct verzonden is.
  • Foutmeldingen zijn onduidelijk verwoord, staan verkeerd (onderaan), niet bij het veld waar zich de fout voordoet of geven niet aan wat er fout is gegaan.

3. Psychologisch effect

  • Er wordt te veel (verplichte) informatie gevraagd
  • Er wordt niet vermeld uit hoeveel stappen het formulier bestaat
  • Eerst vragen, dan geven (eerst registreren om verder te kunnen gaan)
  • Geen gebruik maken van reeds bekende gegevens
  • Het formulier komt niet veilig genoeg over
  • Er is geen alternatief in de vorm van bijvoorbeeld een telefoonnummer

Hoe maak je formulieren gebruiksvriendelijk?

  • Gebruik algemene usability richtlijnen
  • Testen, testen en nog eens testen met verschillende gebruikers

Hulp nodig?

Socofi help u graag inhoudelijk met het toetsen van formulieren op de algemene usability richtlijnen. Met Socofi CMS kunt u volledig zelfstandig uw formulieren samenstellen inclusief bedankt bericht, error messages, gebruikerstips, naamgeving knoppen, labels, velden, selectie criteria, radiobutton en dropdowns.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep