Facebook Ads, CTR, CPC, Tips, Trucks en de nieuwe Facebook advertentie manager

mei 23, 2011

Bedrijven zeggen van plan te zijn meer te investeren in Social Media Advertising, waarvan het gebruik van Facebook Ads een onderdeel is, naast je eigen pagina, Social Deals en meer. Gezegd en geschreven wordt er echter nog niet zoveel over Facebook Ads. En dat terwijl Facebook mogelijk kan uitgroeien tot de natte droom van een marketeer.

Facebook Ads versus Google AdWords

Facebook Ads werken bijna hetzelfde als Google AdWords, maar er zijn een aantal belangrijke verschillen waar je absoluut op moet letten. Google AdWords gebruik je om te adverteren gebaseerd op "keywords" in zoekresultaten of Google netwerk sites (zeg maar gerust elke mogelijke portal die "AdSense" gebruikt om de pagina's te vullen in de hoop nog iets van inkomsten te genereren. Een eigen advertentie programma is veelal te tijdrovend en kostbaar). Met Google AdWords kun je daarnaast targeted advertising gebruiken op basis van locatie, leeftijd en bijvoorbeeld tijdstip van vertonen.

Facebook Ads biedt naast targeting op leeftijd en locatie ook de mogelijkheid om andere variabelen te gebruiken waarvan "likes" en "interesses" verreweg de belangrijkste zijn.

Pioniers op Facebook Ads

Onder de pioniers van Facebook Ads zitten bijvoorbeeld de datingsites en hun honderden affiliates. Stel je voor dat je "single" bent. Je maakt een advertentie en stelt bij "Geavanceerde demografische gegevens" in dat de advertentie met een "vrouw" gericht moet worden op "Mannen" plus relatie "vrijgezel". Heerlijk toch?

Zelf ben ik "alleenstaande papa" (Gemakshalve ga ik ervan uit dat privacy niet meer bestaat), dat weten ze ook al bij Facebook want mijn zoons staan als "familie" en "vriend" gerelateerd aan mijn profiel, dus sinds dat zo is wordt ik helemaal gek van die "Alleenstaande papa" advertenties van een datingsite met gelijkblijvende naam.

Kiezen voor Facebook Ads CPC of CPM?

Stel je voor: Facebook heeft zo'n 500.000.000 gebruikers. Als je geen targeting gebruikt in een land als Belgie, dan wordt je alvast potentieel bij 3.450.000 Belgische Facebook gebruikers getoond. CPM staat voor "Cost per mille" views, dus ik zou altijd kiezen voor "CPC" oftewel "Cost per click".

Het gebruik van foto materiaal met Facebook Ads

Foto materiaal bij je Facebook Ad is niet gewenst maar een absolute noodzaak. Het gaat zelfs verder dan dat. Een goede foto kan tot 80% verschil uitmaken in je CTR. Een klein voorbeeld: Stel je bent verantwoordelijk voor marketing van de plaatselijke golfbaan. Gebruik je dan een mooie foto van een golfbaan, een man die afslaat op de tie of een "close-up foto van een vrouw"  die op het punt staat af te slaan. Tien-tegen-een dat de laatste versie een 5 tot 10 keer hogere CTR oplevert. Een beetje banaal, maar helaas wel de werkelijkheid.

Wat is CTR en wat is een goede CTR met Facebook Ads?

De meeste advertenties zonder targeting vallen zeker in de categorie "slecht" met een CTR (Click Through Rate = Aantal kliks gedeeld door aantal vertoningen) van 0,01%. Let wel, dit is niet 1% maar 1-honderdste %. Als je het heel goed doet, dan moet je in staat zijn om een CTR van > 0.07%  te scoren.

Waarom is de CTR zo belangrijk en hoe krijg ik hem hoger?

Hoe hoger je CTR hoe lager je CPC. Kortom: Hoe beter je scoort, hoe minder je uiteindelijk per click betaalt. Je CTR kun je verhogen door simpelweg heel veel verschillende advertenties te maken, met goed foto materiaal en targeting toe te passen op interesses, likes, geslacht, relatie maar vooral ook op locatie en bij voorkeur zelfs land en stad. Dus niet denken: Ik maak een advertentie voor Belgie en Nederland, maar maak meerdere advertenties en target elk apart op een bepaalde stad. Dat betekent:

  1. Dat je doelgroep na targeting een stuk lager ligt (Ik zou nooit meer dan 100.000 per advertentie gebruiken)
  2. Dat je dus minder "vertoond" wordt, maar als je vertoond wordt waarschijnlijk wel meer clicks krijgt en dan is de CTR (kliks/vertoningen) dus hoger.
  3. Vergeet niet dat alleen een goed plaatje ook niet voldoende is. Test ook verschillende titels en wervingsteksten! Kortom: Je moet vooral veel proberen en veel testen. Een tijdrovende zaak.
  4. En dan nog even dit. Je bent aan het adverteren op een plaats waar mensen communiceren met "vrienden". Die zitten niet meteen te wachten op commerciele uitingen. Bovendien zijn Facebook gebruikers regelmatig "terugkerende" gebruikers en wil je de aandacht blijven trekken, dan moet je dus vooral veel investeren in het verversen en vernieuwen van het foto materiaal dat je in de advertentie gebruikt, anders wordt je al gauw saai, keldert je CTR en stijgen de CPC kosten.

Andere zaken om rekening mee te houden

  1. Facebook Ads moeten continue "goedgekeurd" worden en ja, dat gebeurt door mensen. Voor elke tekst wijziging moet je advertentie goedgekeurd worden. Dat kan een tijdrovende zaak zijn.
  2. Start een campagne op 65% - 90% van het "suggested bid". Als je op het minimum gaat zitten, word je vanzelf geserveerd met "lagere kwaliteit".
  3. Denk bij het adverteren "out-of-the-box" en daarmee bedoel ik dat als je bijvoorbeeld een bepaald merk schoen adverteert je niet alleen als interesse en like dat merk invult, maar bijvoorbeeld ook de naam van een bekende acteur die dat merk gebruikt of er mee geassocieerd wordt.

Wat kost adverteren op Facebook?

Zit je in het segment "dating" dan mag je inmiddels rustig rekenen met een advertentieprijs van vlot $ 3,80 - $ 6,50 en dat is dan alleen de klik om iemand op je site te krijgen. Ben je daarentegen een Nederlandse touroperator en promoot je reizen naar Spanje dan zit je nog in het begin stadium met prijzen van rond de $ 0,35 tot $ 0,45, simpelweg omdat er nog weinig concurrentie is (Lees: Veel van je concurrenten denken erover na, maar doen het nog niet) We hebben het dan nog niet over converteren naar klant worden. Overigens is dat bij Google AdWords niet anders. De enige bedrijven die er zeker beter van worden, zijn Google en Facebook (Advertentie omzet 2010: $ 1.2 miljard)

Op voorhand "moeilijkere" categorieen zijn dus het eerder genoemde "dating", Mode / Fashion,  Online Games, Health gerelateerde offers, aanbiedingen en gratis artikelen, Sport, Gadgets / Hebbedingetjes en leningen.

Facebook Ads en de nieuwe Advertentie manager

Vanaf 25 mei 2011 is de nieuwe versie van de advertentie manager beschikbaar. Download hier alvast de Engelstalige versie voor een voorproefje

Facebook Ads Statistieken gebruiken

De belangrijkste optie in het statistiek rapportage programma is, denk ik, de mogelijkheid om demografische gegevens van respondenten in te zien als ook de mogelijkheid om profielen van respondenten te bekijken. Hiervoor moet je echter wel een tijdje aan de slag en behoorlijk wat data opbouwen om een enigzins betrouwbaar beeld te krijgen

Concluderend: Facebook Ads een goed idee?

Afhankelijk van wat je "verkoopt" kan het een uitstekend onderdeel zijn van je marketing mix. Alleen van Facebook Ads gebruik maken of Google AdWords en daar ook afhankelijk van worden is per definitie een slecht idee. De kosten worden steeds hoger en ik vraag me af tot welk kosten niveau we de prijsstijgingen zullen accepteren.

Naast hetgeen je verkoopt moet je daarbij ook nagaan of het wel de moeite waard is. Met andere woorden; verkoop je producten van $ 4,00 en kost een click $ 1,00, dan ben je de marge al bijna kwijt aan de click, die nog geen verkoop is!

Reacties

1. Gepost door Uday about 6 years

Het is zonde van je geld om de mensen gelijk je webshop in te laten klikken. Mijn adds gaan naar mijn FB pagina als mensen fan van je pagina worden zijn ze al in je verkoopwaar geinteresseerd Elke dag krijgen ze wat foto s te zien met daaronder de link naar mijn webshop.`Het belangrijkste is dat je interesse toont aan je fans en met hun comuniceerd, dus niet alleen probeert te verkopen.Het duurt even voordat je de juiste advertentie plaatst die pakkend is. Heb hier ook heel veel tijd ingestoken, maar het loont. Met een gemiddelde C.T.R van 0.087 betaal ik 0.63 € per fan , die dan een paar keer per week op de juiste tijdstip van de dag mijn koopwaar bewonderd doorklikt naar mijn webshop en bestelt of naar de winkel toekomt .Niet vergeten het is social media, dus je moet er wel veel tijd in stoppen .Veel pagina fans betekent ook veel tijd achter je pc.

2. Gepost door Bram about 6 years

Hoe zit het als ik een veel bezochte site heb. Ik besluit om een Facebook pagina te creëren. Daarmee win ik een nieuwe markt, maar zie niks terug van het advertentie geld die adverteerders betalen aan Facebook om te targetten op mijn content...

Of zie ik het verkeerd?

3. Gepost door Jojanneke about 6 years

Hai Uday, goeie reactie. Klopt: alle formules zijn absoluut van belang, maar de kern is wel het communiceren met degenen die potentieel interesse hebben in je waar. Cool!

4. Gepost door Quicken loans 24 days

Welkom bij Quicken Loan Company. De totale schuldbeheer, schuldhulp en financieel ondersteunend bedrijf voor de VS en overzee. Wij bieden leningen tegen een lage rente van 3% en zonder credit check bieden wij persoonlijke leningen, schuldconsolidatie leningen, risicokapitaal, zakelijke leningen, opleidingsleningen, huisleningen e.t.c voor meer info. Contacteer ons vandaag via onze email
quickenloans04@gmail.com.

En hier is mijn FB pagina https://web.facebook.com/Quicken-loans-funding-17431888426.../
voor meer details

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep