De beste online marketing is goede content?

feb 6, 2013

Je bent ondernemer en je bedrijf ontwikkelt en verkoopt producten. Je denkt na over je product, de afmetingen van de doos, de logistiek en tenslotte schakel je een bureau in om het doosje van een mooie strik te voorzien, zeg maar "de vorm van de verpakking". 

Vorm versus inhoud

Logisch toch? Je zou denken van wel. Voor een website geldt precies hetzelfde, maar nog steeds zie ik om me heen het tegengestelde gebeuren, vooral bij marketing en toch ook veel web bureaus. Maar een website zonder contentstrategie is toch als een verpakking ontwerpen zonder dat je weet wat er in het doosje komt te zitten.

Contentstrategie?

Jawel, een contentstrategie! Eerst de content (inhoud) en dan de vorm. De focus op goede content zorgt voor een duidelijk verhaal over jouw bedrijf. een heldere positionering en een goed product of dienst. Een contentstrategie betekent dat je van tevoren doelbewust nadenkt over het publiceren van jouw verhaal via alle mogelijke kanalen. Je denkt na over welke content voor welk kanaal. Je denkt na over hoe je content zo meteen het beste aansluit bij je online advertenties, zodat je de beste kwaliteitscores in Adwords behaalt. Je analyseert je statistieken en weet wat wel en niet gewerkt, gelezen of gedeeld is.

Marketing en adverteren

Ja, vroeger werd marketing geassocieerd met adverteren via televisie, folders en krantjes en later banners en zoekmachine advertenties. Maar daar onderscheid je je als organisatie toch allang niet meer mee? Vandaag de dag gaat het om het verbinden van betaalde content, eigen content (direct mail, een eigen magazine of een website) en user-generated content (gebruikers van je product of dienst die hun (on)tevredenheid uiten via sociale en mobiele media). En dat verbinden, dat mogen we dan best een contentstrategie noemen, die er in essentie voor zorgt dat content de gewenste doelen (conversies en resultaten) dichterbij brengt.

Content en een nieuwe site

Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds websites gebouwd worden, zonder dat content meegenomen wordt in de begroting of dat er heldere afspraken worden gemaakt over wie binnen de organisatie voor de content verantwoordelijk is. De verpakking wordt opgeleverd en zoek verder maar uit wat je in de doos stopt.

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep