Steeds meer vrouwen aan het roer van webshops

aug 17, 2007

Ondernemers die hun producten alleen via internet verkopen, vallen in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder de bedrijfsindeling 'Postorderbedrijven'. Begin 2004 waren er zo'n 2000 ondernemers actief in deze categorie, op 1 januari 2007 waren dat er al 7000, zo blijkt uit het Ondernemersprofiel 2007 van de Kamer van Koophandel.

Jonger dan gemiddeld

Uit de cijfers blijkt dat 42 procent van de ondernemers met een postorderbedrijf vrouw is. Van het totaal aantal ondernemers is slechts 28 procent vrouw. Ook zijn webshop-eigenaren jonger dan de gemiddelde ondernemer. 70 Procent van de ondernemers met een webwinkel is jonger dan 39 jaar, terwijl van alle ondernemers slechts 36 procent jonger is dan 39 jaar.

Belangrijkste oorzaken

"Over het algemeen worden webwinkels in de opstartfase als eenmanszaak en veelal parttime gerund", aldus woordvoerster Diana Vergeer van de Kamer van Koophandel. "Het hangt er echter vanaf hoe professioneel een ondernemer begint", aldus Vergeer. Het feit dat webwinkels vaak parttime en vanuit huis te runnen zijn, draagt volgens de zegsvrouw ook bij aan het relatief hoge percentage vrouwelijke ondernemers, omdat vrouwen het bedrijf zo kunnen combineren met het gezinsleven.

Volgens Vergeer komt de verhoudingsgewijs lage leeftijd van webshop-ondernemers niet alleen door het feit dat jongeren meer affiniteit hebben met ict. "Het komt ook doordat het een relatief 'jonge' branche is. De detailhandel bestaat bijvoorbeeld al veel langer. Postorderbedrijven zijn in de bloei en ook daarom zie je hier meer jonge ondernemers", aldus Vergeer.

© Webwereld.nl

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep