De nieuwe e-mail nieuwsbrief code 2012

feb 25, 2012

Vanaf 1 januari 2012 treedt de nieuwe Code E-mail in werking. Deze code zal de reeds bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten vervangen en wordt onderdeel van de Reclame Code. De nieuwe code moet ervoor zorgen dat bedrijven transparanter communiceren richting consument, die tevens beter beschermd wordt.

Nieuwe code nieuwsbrieven: Goede zaak voor iedereen!

De tijd dat we maar nieuwsbrieven verstuurden naar zoveel mogelijk geaddresseerden in de hoop een zoveel mogelijk aantal kliks te genereren, ligt al ver achter ons. Deze methode wordt unaniem geassocieerd met Spam. Segmenteren en double-opt-in is de nieuwe standaard en dat is zelfs voor de adverteerder een goede zaak.

Segmenteren e-mail bestand

In een recent artikel van marketingblog Frankwatching wordt een casus beschreven over engagement filtering. Engagement staat dan voor betrokkenheid van de ontvangers van je e-mail campagnes. Daaruit blijkt dat als je het e-mail bestand segmenteerd naar trouwe klanten met een hoge engagement en klanten met een lage engagement of inactieve status, je gemiddeld genomen veel hogere Click Through rates behaalt. Je werkt dan natuurlijk ook met meerdere templates en nieuwsbrieven om de inhoud zo goed mogelijk af te stemmen op de ontvanger.

Wat houdt de code e-mail precies in?

  • Zorg dat u toestemming heeft voor het versturen van e-mail. De geadresseerde moet middels een actieve handeling bewust toestemming geven. De geadresseerde dient ook expliciete toestemming te geven aan een bestandseigenaar om zijn e-mailadres aan derde partijen te verstrekken.
  • De geadresseerde moet duidelijk zien waarvoor zijn e-mailadres wordt gebruikt. Dit mag niet meer worden verstopt in de Algemene Voorwaarden of het Privacy Statement.
  • Soft opt-in blijft gelden. U heeft geen voorafgaande toestemming nodig wanneer e-mailadressen gebruikt worden om gelijksoortige producten of diensten aan te bieden.
  • Bij een nieuwsbriefinschrijving dient u te vermelden welke informatie de geadresseerde mag verwachten. Daarnaast moet ook duidelijk zijn hoe vaak een nieuwsbrief verzendt. “Ja, ik schrijf mij in voor deze nieuwsbrief”, is niet langer voldoende.
  • De Code verplicht de bestandseigenaar of de adverteerder ertoe zijn label (merk of bedrijfsnaam) op te nemen in het ‘Van-veld’. De geadresseerde moet altijd de mogelijkheid hebben zich af te melden bij diegene die de toestemming heeft hem reclame te versturen.
  • De geadresseerde moet zich kunnen afmelden op het niveau waarop hij is aangemeld.
  • In het ‘Reply To-veld’ moet een werkend adres staan en geen no-reply adres. Er moet altijd een contactmogelijkheid zijn binnen de e-mail voor de geadresseerde.
  • In geval van Tell-a-friend systemen moet de naam van de vriend die de boodschap verstuurt in het ‘Van-veld’ verschijnen. Zo heeft de geadresseerde de mogelijkheid zijn vriend direct te beantwoorden.

Gevolgen CMS Nieuwsbrief Socofi

We zijn eind 2011 al begonnen met het overzetten van onze klanten naar nieuwe tools. Daarbij kiezen we voor een tweetal verschillende pakketten. Dat betekent ook dat gratis versturen verleden tjd wordt. Een nieuwsbrief versturen verwordt tot een betaalde brief, al is de postzegel prijs vooralsnog beduidend lager.

Contact opnemen voor vragen?

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep